RODO / Standardy ochrony małoletnich
RODO
- Administratorem Danych Osobowych jest 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek, ul. Marcika 4a lok. I/4, 30-443 Kraków.
- Panu/Pani przysługuje prawo do:
- uzyskania potwierdzenia, czy przetwarzamy Pana/Pani dane osobowe, a jeżeli ma to miejsce do uzyskania dostępu do tych danych, po weryfikacji tożsamości,
- dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii, po weryfikacji tożsamości,
- nieodpłatnej pierwszej kopii przetwarzanych danych, wydanie kolejnych kopii jest odpłatne,
- sprostowania (poprawienia) swoich danych,
- bycia zapomnianym nie znajduje zastosowania wobec danych osobowych przetwarzanych na podstawie art.9 ust.2 lit. h RODO w szczególności wobec przetwarzania danych osobowych w ramach dokumentacji medycznej przez cały wymagany okres archiwizacji zgodny z art. 29 ust.1 ustawy o prawach pacjenta w zw. z art. 17 ust. 3 lit. b RODO,
- w przypadku, gdy dane przetwarzane są na podstawie zgody pacjenta, możecie Państwo zrealizować prawo do bycia zapomnianym w zakresie celu określonego w tej zgodzie,
- ograniczenie przetwarzania danych nie ma zastosowania w odniesieniu do Pana/Pani danych osobowych przetwarzanych w celach udzielania świadczeń medycznych, w szczególności w ramach dokumentacji medycznej możemy przetwarzać dane w dotychczasowym zakresie, albowiem mogłoby to istotnie utrudnić realizację tego celu,
- cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych; w każdej chwili może Pan/Pani cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, edukacyjnych, naukowych, reklamowych – o ile takiej zgody Pan/Pani nam udzielili pisemnie; cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonaliśmy na podstawie Pana/Pani zgody przed wycofaniem,
- udostępnienia dokumentacji medycznej na zasadach określonych art. 26 i 27 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.),
- wniesienia skargi do organu nadzorczego; jeżeli Pan/Pani uważa, że przetwarzamy dane osobowe niezgodnie z prawem, można złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Weryfikacji tożsamości dokonuje się poprzez kontrolę okazanego przez Pana/Panią dokumentu potwierdzającego tożsamość zawierającego co najmniej zdjęcie, imię i nazwisko oraz PESEL lub w przypadku jego braku inny numer jednoznacznie identyfikujący Pacjenta. Dokumentem potwierdzającym tożsamość jest w szczególności: dowód osobisty, legitymacja studencka, prawo jazdy, paszport. Możemy utrwalić informację o weryfikacji poprzez wpisanie do dokumentacji: daty dokonania weryfikacji tożsamości oraz danych dokumentu na podstawie którego została weryfikacja dokonana, z jednoczesnym wskazaniem numeru/identyfikatora tego dokumentu (np. numer i seria dowodu osobistego).
- W przypadku, jeżeli w imieniu Pacjenta małoletniego występuje przedstawiciel ustawowy, to tożsamość Pacjenta może być potwierdzona również przez przedstawiciela ustawowego w drodze oświadczenia i okazania dowodu tożsamości przedstawiciela ustawowego. Możemy utrwalić informację o dacie dokonania weryfikacji oraz dokumencie przedstawiciela ustawowego, na podstawie którego została ona dokonana.
- W celu wykonania Pana/Pani praw proszę o skierowanie żądania pod adres e-mail rejestracja@123punkt.pl. Proszę pamiętać, że przed realizacją Pana/Pani żądania będziemy musieli upewnić się, czy żądanie na pewno pochodzi od Pana/Pani, czyli będziemy musieli Pana/Panią zidentyfikować pytając o dane, które wyłącznie Pan/ Pani zna. Jeżeli weryfikacja Pana/Pani tożsamości nie zostanie pomyślnie przeprowadzona będziemy musieli prosić Pana/Panią o osobiste odwiedzenie naszej jednostki w celu potwierdzenia żądania i prawidłowej identyfikacji, dopiero wówczas Pana/Pani żądanie będzie podlegało realizacji.
- Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym wynikającym z §1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2015 r. poz. 2069) oraz z art.25 i 24 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.).
- Jeżeli Pan/Pani nie podadzą danych osobowych nie będziemy mogli udzielić Panu/Pani świadczeń leczniczych.
- Zgoda pisemna na przetwarzanie danych osobowych w celu reklamowym, marketingowym, edukacyjnym lub naukowym jest dobrowolna.
MONITORING WIZYJNY
- Administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku z prowadzonym monitoringiem wizyjnym na teranie placówki jest 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek, ul. Marcika 4a lok. I/4, 30-443 Kraków.
- Zebrane za pomocą monitoringu wizyjnego dane osobowe będą przetwarzane w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników oraz współpracowników Administratora, ochrony jego mienia oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Administratora na szkodę, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
- Zakresem monitoringu wizyjnego objęty jest obszar ciągów komunikacyjnych w lokalu usługowym. Administrator przechowuje nagrania przez trzy (3) miesiące od dnia nagrania. Jako osobie, której dane dotyczą przysługuje Pani/Panu szereg uprawnień, w tym m.in. prawo dostępu do danych osobowych lub ich usunięcia.
- Informacje na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących praw dostępne są w informacji o ochronie danych osobowych (RODO).
Standardy ochrony małoletnich
I. Zakres Standardów
Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej jako „standardy”) określają w szczególności:
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem podmiotu wykonującego działalność leczniczą, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
- Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego;
- Zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
- Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu wykonującego działalność leczniczą do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
- Zasady i sposób udostępniania rodzicom/opiekunom prawnym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
- Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
- Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
- Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
- Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu;
- Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
- Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
II. Definicje
- Pracownik – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
- Osoba współpracująca – stażyści, wolontariusze, praktykanci.
- Małoletni – osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekun małoletniego – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
- Zgoda rodzica małoletniego – zgoda co najmniej jednego z rodziców małoletniego. W przypadku braku porozumienia między rodzicami małoletniego należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za standardy – pracownik sprawujący nadzór nad realizacją standardów w podmiocie wykonującym działalność leczniczą.
- Dane osobowe małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
III. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich
- Pracownicy i osoby współpracujące posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich (także z wykorzystaniem technologii informatycznej i komunikacyjnej).
- Każdy pracownik lub osoba współpracująca mająca kontakt z małoletnimi jest weryfikowany pod kątem niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
- W przypadku zidentyfikowania lub podejrzenia wystąpienia czynników ryzyka lub objawów krzywdzenia małoletniego, osoba odpowiedzialna za standardy podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi małoletniego, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy.
- Wszyscy, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, podjęli informację o krzywdzeniu małoletniego lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
IV. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi
- Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel podmiotu wykonującego działalność leczniczą jest działanie dla dobra małoletniego, troski o jego bezpieczeństwo i w jego najlepszym interesie, w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Personel traktuje małoletniego z empatią i szacunkiem wobec jego godności, potrzeb oraz intymności.
- Małoletni ma prawo do otrzymywania informacji na temat swojego stanu zdrowia oraz podejmowanych czynności medycznych przy użyciu prostego języka w sposób dostosowany do wieku, sytuacji i poziomu rozwoju małoletniego.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie.
- Nie wolno małoletniego upokarzać, krzyczeć na niego, lekceważyć lub obrażać.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników i osoby współpracujące. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem odpowiedniego oświadczenia.
V. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego
- 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek posiada „Procedurę postępowania z ofiarami przemocy lub zaniedbania”, której celem jest zapewnienie pomocy osobom, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie stosowania przemocy lub zaniedbania.
- W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, personel ma obowiązek:
- Udzielić niezbędnej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia;
- Poinformować rodziców/opiekunów małoletniego o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego;
- Udzielić informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy lub zaniedbania.
- Czynności podejmowane i realizowane wobec małoletniego przeprowadza się w obecności rodzica/opiekuna prawnego, chyba że z uwagi na charakter tych czynności jest to niemożliwie albo wobec rodzica/opiekuna prawnego istnieje uzasadnione podejrzenie, że są oni sprawcami krzywdzenia małoletniego.
- W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec małoletniego, gdzie zachodzi podejrzenie, że wobec niego przemoc stosują rodzice/opiekunowie, jeżeli jest to możliwe działania z udziałem małoletniego przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
- Działania z udziałem małoletniego, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa.
- Pracownik lub osoba współpracująca składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy do prokuratury lub policji lub do właściwego sądu rodzinnego.
- Dokumentację związaną z procedurą interwencji umieszcza się w dokumentacji medycznej małoletniego.
VI. Zasady ochrony dostępu do Internetu
- Na terenie 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek nie jest udostępniona sieć Wi-Fi małoletnim.
- Małoletni może korzystać z dostępu do własnej sieci internetowej za zgodą rodzica/opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu.
- W przypadku podejrzenia skrzywdzenia małoletniego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym za pomocą sieci internet (korzystanie przez małoletniego ze stron zawierających niebezpieczne treści, upublicznianie wizerunku małoletniego w sposób krzywdzący lub ośmieszający go – cyberprzemoc) podejmuje się działania zgodnie z pkt V niniejszych standardów.
VII. Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach zgodnych z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016.
- Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych małoletniego reguluje Polityka Ochrony Danych Osobowych dostępna na stronie internetowej (RODO).
- Utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu małoletniego) na terenie podmiotu wykonującego działalność leczniczą i jego upubliczniane jest dopuszczalne za zgodą rodzica/opiekuna prawnego małoletniego. Powyższe stosuje się również do przedstawicieli mediów przygotowujących materiały na terenie podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna nie jest wymagana.
- Podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna małoletniego możliwe jest tylko za jego wiedzą i zgodą.
VIII. Monitoring stosowania standardów
- Osobą odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie standardów jest Katarzyna Piątek-Jakubek, która monitoruje realizację standardów, reaguje na sygnały naruszenia standardów oraz proponuje zmiany w tych standardach.
- Osoba, o której mowa powyżej, przeprowadza corocznie wśród pracowników oraz osób współpracujących ankietę monitorującą poziom realizacji standardów.
- W ankiecie, personel może proponować zmiany standardów oraz wskazywać naruszenia standardów w podmiocie leczniczym.
- Osoba, o której mowa powyżej, dokonuje opracowania wypełnionych przez personel ankiet oraz sporządza na tej podstawie raport z monitoringu.
- Co najmniej raz na dwa lata dokonuje się oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
IX. Postanowienia końcowe
- Standardy ochrony małoletnich w podmiocie wykonującym działalność leczniczą wchodzą w życie z dniem 05 sierpnia 2024 roku.
- Ogłoszenie standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej oraz umieszczenie w placówce, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.