RODO / Standardy ochrony małoletnich


RODO

  1. Administratorem Danych Osobowych jest 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek, ul. Marcika 4a lok. I/4, 30-443 Kraków.
  2. Panu/Pani przysługuje prawo do:
  • uzyskania potwierdzenia, czy przetwarzamy Pana/Pani dane osobowe, a jeżeli ma to miejsce do uzyskania dostępu do tych danych, po weryfikacji tożsamości,
  • dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii, po weryfikacji tożsamości,
  • nieodpłatnej pierwszej kopii przetwarzanych danych, wydanie kolejnych kopii jest odpłatne,
  • sprostowania (poprawienia) swoich danych,
  • bycia zapomnianym nie znajduje zastosowania wobec danych osobowych przetwarzanych na podstawie art.9 ust.2 lit. h RODO w szczególności wobec przetwarzania danych osobowych w ramach dokumentacji medycznej przez cały wymagany okres archiwizacji zgodny z art. 29 ust.1 ustawy o prawach pacjenta w zw. z art. 17 ust. 3 lit. b RODO,
  • w przypadku, gdy dane przetwarzane są na podstawie zgody pacjenta, możecie Państwo zrealizować prawo do bycia zapomnianym w zakresie celu określonego w tej zgodzie,
  • ograniczenie przetwarzania danych nie ma zastosowania w odniesieniu do Pana/Pani danych osobowych przetwarzanych w celach udzielania świadczeń medycznych, w szczególności w ramach dokumentacji medycznej możemy przetwarzać dane w dotychczasowym zakresie, albowiem mogłoby to istotnie utrudnić realizację tego celu,
  • cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych; w każdej chwili może Pan/Pani cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, edukacyjnych, naukowych, reklamowych – o ile takiej zgody Pan/Pani nam udzielili pisemnie; cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonaliśmy na podstawie Pana/Pani zgody przed wycofaniem,
  • udostępnienia dokumentacji medycznej na zasadach określonych art. 26 i 27 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.),
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego; jeżeli Pan/Pani uważa, że przetwarzamy dane osobowe niezgodnie z prawem, można złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  1. Weryfikacji tożsamości dokonuje się poprzez kontrolę okazanego przez Pana/Panią dokumentu potwierdzającego tożsamość zawierającego co najmniej zdjęcie, imię i nazwisko oraz PESEL lub w przypadku jego braku inny numer jednoznacznie identyfikujący Pacjenta. Dokumentem potwierdzającym tożsamość jest w szczególności: dowód osobisty, legitymacja studencka, prawo jazdy, paszport. Możemy utrwalić informację o weryfikacji poprzez wpisanie do dokumentacji: daty dokonania weryfikacji tożsamości oraz danych dokumentu na podstawie którego została weryfikacja dokonana, z jednoczesnym wskazaniem numeru/identyfikatora tego dokumentu (np. numer i seria dowodu osobistego).
  2. W przypadku, jeżeli w imieniu Pacjenta małoletniego występuje przedstawiciel ustawowy, to tożsamość Pacjenta może być potwierdzona również przez przedstawiciela ustawowego w drodze oświadczenia i okazania dowodu tożsamości przedstawiciela ustawowego. Możemy utrwalić informację o dacie dokonania weryfikacji oraz dokumencie przedstawiciela ustawowego, na podstawie którego została ona dokonana.
  3. W celu wykonania Pana/Pani praw proszę o skierowanie żądania pod adres e-mail rejestracja@123punkt.pl. Proszę pamiętać, że przed realizacją Pana/Pani żądania będziemy musieli upewnić się, czy żądanie na pewno pochodzi od Pana/Pani, czyli będziemy musieli Pana/Panią zidentyfikować pytając o dane, które wyłącznie Pan/ Pani zna. Jeżeli weryfikacja Pana/Pani tożsamości nie zostanie pomyślnie przeprowadzona będziemy musieli prosić Pana/Panią o osobiste odwiedzenie naszej jednostki w celu potwierdzenia żądania i prawidłowej identyfikacji, dopiero wówczas Pana/Pani żądanie będzie podlegało realizacji.
  4. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym wynikającym z §1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2015 r. poz. 2069) oraz z art.25 i 24 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.).
  5. Jeżeli Pan/Pani nie podadzą danych osobowych nie będziemy mogli udzielić Panu/Pani świadczeń leczniczych.
  6. Zgoda pisemna na przetwarzanie danych osobowych w celu reklamowym, marketingowym, edukacyjnym lub naukowym jest dobrowolna.

MONITORING WIZYJNY

  1. Administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku z prowadzonym monitoringiem wizyjnym na teranie placówki jest 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek, ul. Marcika 4a lok. I/4, 30-443 Kraków.
  2. Zebrane za pomocą monitoringu wizyjnego dane osobowe będą przetwarzane w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników oraz współpracowników Administratora, ochrony jego mienia oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Administratora na szkodę, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
  3. Zakresem monitoringu wizyjnego objęty jest obszar ciągów komunikacyjnych w lokalu usługowym. Administrator przechowuje nagrania przez trzy (3) miesiące od dnia nagrania. Jako osobie, której dane dotyczą przysługuje Pani/Panu szereg uprawnień, w tym m.in. prawo dostępu do danych osobowych lub ich usunięcia.
  4. Informacje na temat procesu przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących praw dostępne są w informacji o ochronie danych osobowych (RODO).

Standardy ochrony małoletnich

I. Zakres Standardów

Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej jako „standardy”) określają w szczególności:

  1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem podmiotu wykonującego działalność leczniczą, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
  2. Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
  3. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego;
  4. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
  5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu wykonującego działalność leczniczą do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
  6. Zasady i sposób udostępniania rodzicom/opiekunom prawnym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
  7. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
  8. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
  9. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
  10. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu;
  11. Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
  12. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

II. Definicje

  1. Pracownik – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
  2. Osoba współpracująca – stażyści, wolontariusze, praktykanci.
  3. Małoletni – osoba do ukończenia 18 roku życia.
  4. Opiekun małoletniego – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
  5. Zgoda rodzica małoletniego – zgoda co najmniej jednego z rodziców małoletniego. W przypadku braku porozumienia między rodzicami małoletniego należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
  7. Osoba odpowiedzialna za standardy – pracownik sprawujący nadzór nad realizacją standardów w podmiocie wykonującym działalność leczniczą.
  8. Dane osobowe małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.

III. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

  1. Pracownicy i osoby współpracujące posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich (także z wykorzystaniem technologii informatycznej i komunikacyjnej).
  2. Każdy pracownik lub osoba współpracująca mająca kontakt z małoletnimi jest weryfikowany pod kątem niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
  3. W przypadku zidentyfikowania lub podejrzenia wystąpienia czynników ryzyka lub objawów krzywdzenia małoletniego, osoba odpowiedzialna za standardy podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi małoletniego, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy.
  4. Wszyscy, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, podjęli informację o krzywdzeniu małoletniego lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

IV. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel podmiotu wykonującego działalność leczniczą jest działanie dla dobra małoletniego, troski o jego bezpieczeństwo i w jego najlepszym interesie, w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Personel traktuje małoletniego z empatią i szacunkiem wobec jego godności, potrzeb oraz intymności.
  2. Małoletni ma prawo do otrzymywania informacji na temat swojego stanu zdrowia oraz podejmowanych czynności medycznych przy użyciu prostego języka w sposób dostosowany do wieku, sytuacji i poziomu rozwoju małoletniego.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie.
  4. Nie wolno małoletniego upokarzać, krzyczeć na niego, lekceważyć lub obrażać.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników i osoby współpracujące. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem odpowiedniego oświadczenia.

V. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego

  1. 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek posiada „Procedurę postępowania z ofiarami przemocy lub zaniedbania”, której celem jest zapewnienie pomocy osobom, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie stosowania przemocy lub zaniedbania.
  2. W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, personel ma obowiązek:
    • Udzielić niezbędnej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia;
    • Poinformować rodziców/opiekunów małoletniego o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego;
    • Udzielić informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy lub zaniedbania.
  3. Czynności podejmowane i realizowane wobec małoletniego przeprowadza się w obecności rodzica/opiekuna prawnego, chyba że z uwagi na charakter tych czynności jest to niemożliwie albo wobec rodzica/opiekuna prawnego istnieje uzasadnione podejrzenie, że są oni sprawcami krzywdzenia małoletniego.
  4. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec małoletniego, gdzie zachodzi podejrzenie, że wobec niego przemoc stosują rodzice/opiekunowie, jeżeli jest to możliwe działania z udziałem małoletniego przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
  5. Działania z udziałem małoletniego, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa.
  6. Pracownik lub osoba współpracująca składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy do prokuratury lub policji lub do właściwego sądu rodzinnego.
  7. Dokumentację związaną z procedurą interwencji umieszcza się w dokumentacji medycznej małoletniego.

VI. Zasady ochrony dostępu do Internetu

  1. Na terenie 123 Ortodoncja Katarzyna Piątek-Jakubek nie jest udostępniona sieć Wi-Fi małoletnim.
  2. Małoletni może korzystać z dostępu do własnej sieci internetowej za zgodą rodzica/opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu.
  3. W przypadku podejrzenia skrzywdzenia małoletniego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym za pomocą sieci internet (korzystanie przez małoletniego ze stron zawierających niebezpieczne treści, upublicznianie wizerunku małoletniego w sposób krzywdzący lub ośmieszający go – cyberprzemoc) podejmuje się działania zgodnie z pkt V niniejszych standardów.

VII. Zasady ochrony wizerunku małoletniego

  1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach zgodnych z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016.
  2. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych małoletniego reguluje Polityka Ochrony Danych Osobowych dostępna na stronie internetowej (RODO).
  3. Utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu małoletniego) na terenie podmiotu wykonującego działalność leczniczą i jego upubliczniane jest dopuszczalne za zgodą rodzica/opiekuna prawnego małoletniego. Powyższe stosuje się również do przedstawicieli mediów przygotowujących materiały na terenie podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
  4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna nie jest wymagana.
  5. Podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna małoletniego możliwe jest tylko za jego wiedzą i zgodą.

VIII. Monitoring stosowania standardów

  1. Osobą odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie standardów jest Katarzyna Piątek-Jakubek, która monitoruje realizację standardów, reaguje na sygnały naruszenia standardów oraz proponuje zmiany w tych standardach.
  2. Osoba, o której mowa powyżej, przeprowadza corocznie wśród pracowników oraz osób współpracujących ankietę monitorującą poziom realizacji standardów.
  3. W ankiecie, personel może proponować zmiany standardów oraz wskazywać naruszenia standardów w podmiocie leczniczym.
  4. Osoba, o której mowa powyżej, dokonuje opracowania wypełnionych przez personel ankiet oraz sporządza na tej podstawie raport z monitoringu.
  5. Co najmniej raz na dwa lata dokonuje się oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.

IX. Postanowienia końcowe

  1. Standardy ochrony małoletnich w podmiocie wykonującym działalność leczniczą wchodzą w życie z dniem 05 sierpnia 2024 roku.
  2. Ogłoszenie standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej oraz umieszczenie w placówce, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.